Mi az a Fintech?

Mi az a Fintech?

A technológiai innovációk megjelenésével és fejlődésével párhuzamosan a pénzügyi szektor változása és megújulása folyamatos. A digitális pénzügyi megoldások (Financial Technology/Fintech) megjelenése számos újítást hozott a pénzügyek világában, melyek a folyamatok felgyorsítása, egyszerűbbé és olcsóbbá tétele köré épülnek.

Az adatelemzés, a kiberbiztonság és a mesterséges intelligencia mellett az ügyfél-élmény növelése is egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a fintech megoldások kidolgozása és működetetése során. A robottanácsadástól kezdve a kriptovalutákon keresztül számos területet érintenek ezek pénzügyi technológiák. A Fintech területen elsősorban startupok jeleskednek, akiket az Európai Unió is jelentős mértékben támogat irányelveivel (lásd PSD2 irányelv).

A fintech megoldások számos országban elterjedtek, a fejlett és a fejlődő országokban is megjelentek, így globális jelenségként tekinthetünk rá. A befektetési tanácsadás és a hitelezés kiemelten érintett a fintech megoldások során.fintech

 

A következőkben pár, a fintech világához kapcsolódó megoldást mutatunk be röviden:

  • 2-faktoros ügyfélazonosítás: Ez egy biztonsági megoldás, mely a hitelesség igazolására épül. Vásárlóként lehetőséget ad arra, hogy bizonyítsuk, az adott bankszámla valóban a miénk. Ezt a PIN kód használata mellett biometrikus/ujjlenyomatos azonosítással vagy SMS üzenettel tudjuk megtenni.
  • Challenger bank: Olyan banki engedéllyel rendelkező bank, mely csak digitális térben működik. Gyakori a fogyasztókkal való szoros együttműködés, például az új termékek és innovációk tesztelése során.
  • P2P Lending: A személyközi hitelezés egy formája, melynek lényege, hogy a hitelezési folyamat hagyományos pénzintézet (pl. bank) nélkül valósul meg. A szerződési keretek gyakran automatizáltak.
  • Robo Advisor: Befektetések számítógépes algoritmusokkal való optimalizálására alkalmas digitális szolgáltatás.
  • P2P fizetés: Fogyasztók közötti fizetés (pl. mobiltelefonszám használatával), melyben az újítása a bank közvetítő szerepének elhagyása.
  • PFM (Personal Finance Management): Személyes pénzügyi menedzsmentet segítő alkalmazás, melynek segítségével a fogyasztók a kiadásaikat tudják strukturáltan nyomon követni, látják, hogy milyen arányban költenek pénzt az élet egyes területei (pl. oktatás, szórakozás) között, illetve mikor, mire és milyen mértékben költenek a leggyakrabban.

 

A magyar fintech megoldások száma is folyamatosan növekszik, melyek közül egy párat mutatunk be most nektek:

  • Koin: Ez egy olyan kiadáskövető alkalmazás, melynek célja, hogy megkönnyítse a fogyasztó számára a pénzügyi kiadásainak nyomon követését és átláthatóságát. Így könnyen beazonosítható, hogy mire költi a legtöbb pénzt a fogyasztó, és milyen arányban költi el a pénzét a különböző területek között (pl. szórakozás, étkezés, edukáció stb).
  • Barion: Online vásárlást megkönnyítő alkalmazás, mely a hagyományos bankkártya használatának mellőzését biztosítja.
  • Hydra: A digitális pénzügyi világban fellelhető bűncselekmények háttérbe szorítását segítő megoldás, melynek lényege, hogy képes megjelölni a digitális pénzeket (úgynevezett markerekkel). Ennek köszönhetően azok azonosíthatók lesznek, vagyis a digitális pénzügyi folyamatokon belüli mintázatok felderítésének a lehetősége adott lesz, és így a digitális bűncselekmények felderítésének esélye jelentősen javul.

Természetesen számos egyéb megoldás megoldás létezik és lép érvénybe folyamatosan. A fintech startupok jelentőségét a hagyományos pénzintézetek is kezdik felismerni. Számos együttműködési lehetőség van a két említett szektor között, melyek a jövőben további lehetőségeket generálnak a pénzügyek digitális intézése céljából. Az ügyfelek bizalma egyelőre a banki szektorban magasabb szintű, és a bankokkal való együttműködés ezért is csábító számos FinTech startupnak.

 

A FinTech utalhat digitális pénzügyi szolgáltatóra, amely a hagyományos pénzügyi szolgáltatókhoz (pl. bankokhoz) képest a legújabb technológiákat használja innovatív, magas ügyfélélményt biztosító pénzügyi szolgáltatások nyújtására.

 

A FinTech szegmens köré szerveződő vállalatok megjelenése és térnyerése a jelenlegi kutatások alapján nem jelenti azt, hogy a hagyományos banki szektor megszűnne, viszont számos téren kihívást jelentenek a bankok számára a piaci verseny során, és ezáltal a bankokat is újításokra és változásokra kényszerítik. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) is kiemelten foglalkozik a Fintech megoldásokkal, ennek köszönhetően még egy innovációs központot is létrehozott a fejlődés támogatásának érdekében.

A technológia gyors fejlődésének és a globalizáció hatásának köszönhetően a pénzügyi szektor jövője nehezen kiszámítható, azonban abban biztosak lehetünk, hogy a fintech megoldások jelentős nyomot fognak hagyni a pénzügyi világ alakulásában és történelmében.

 

Forrásjegyzék:

Bevezetés a FinTech világába
Szép új digitális világ?
A MagNet Bank ügyfelei
Online magyar fizetőkapu
Digitális pénzek
FinTech szótár 

Letöltés dátuma: 2020.08.21.


Nyomtatás   E-mail