Több vagy, ha adsz! Gimnáziumban, egy kórházi önkénteskedés során találkoztam először ezzel a mondással, mely azóta is meghatározó részét képezi a gondolkodásmódomnak.
Éppen ezért, amikor megtudtam, hogy egy évig én is vezethetem a FAKT Szakkollégium társadalmi felelősségvállalás programjának egy részét, az Egyetemisták a Pénzügyi Kultúráért Projektet, szinte ki se láttam az ötletekből, a fejlődési vágyból.
A Projekt során alapvető pénzügyi ismereteket adunk át középiskolás diákoknak 45 perces tanórák keretében. Ez a rövid mondat azonban közel sem fedi a teljes igazságot. Bár valóban készülünk egy prezentációval, amelyben szerepet kap az infláció, a Magyar Nemzeti Bank és a diákhitelek is, sokszor ennél sokkalta messzebb kalandozunk.
- A Faktosok, a Tanítók ugyanis ezeken az órákon kamatoztatják az egyetemen megszerzett tudást, melynek köszönhetően izgalmas, beszélgetéseket és önálló gondolatok formálását facilitáló előadást tudnak tartani, mely sokkal többet ad a diákok számára, mint amennyi az előadás diáin megtalálható.
Egy kérdésből ugyanis mindig lesz egy újabb, ami egy érdekes megszólaláshoz vezethet, amiből érkezik egy kósza gondolat... és így tovább. Mivel Tanítóink csupán pár évvel idősebbek középiskolás közönségünknél az óra minden esetben közvetlen, baráti hangulatban haladhat, interaktívvá téve a tudásátadást.
- Több vagy ha adsz!
Az Egyetemisták a Pénzügyi Kultúráért projekt számomra lehetőséget jelent megmutatni ennek a mondatnak az igazságtartalmát és fontosságát a hozzám közel állóknak. A Szakkollégium egyik alapvetése, hogy az egyetemről kikerülve felelős fiatal felnőttekként kezdjük meg életünket, ennek pedig két formában is tökéletes alapot biztosít az EPK Projekt. Minden évben lehetőséget ad a projektfelelősnek vagy felelősöknek arra, hogy továbbgondolják, kamatoztassák lelkesedésüket, saját személyiségüket és elképzeléseiket vigyék a Projektbe, ezáltal megtapasztalhassák, milyen is felelősnek lenni a felelősségvállalásért. Ugyanakkor tagjaink nagytöbbségének belépést biztosít a felelősségvállalás és az oktatás világába, sokszor első hasonló élményként szerepet kapva az életükben.
Nem csoda tehát a projekt fejlődésének üteme, a nagyságra törekvés folyamatos jelenléte, hiszen mi mind azon vagyunk, hogy minél többet adhassunk, minél többek lehessünk. Csak próbálhatjuk kiaknázni a Projektben rejlő páratlan lehetőségeket, ez a próbálkozás azonban remélem még messzire viszi Tanítóinkat, hogy a középiskolából kikerülve valóban egy diák se legyen elveszett az alapvető pénzügyek világában.
Szalay Csilla
Gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés MSc
Budapesti Corvinus Egyetem